LinkedIn har for nyligt foretaget en verdensomspændende analyse af, hvilke ord virksomheder oftest skriver på deres company page. De fandt frem til de 10 mest overbenyttede ord, som LinkedIn derfor anbefaler, at du straks sletter eller omskriver, hvis du finder dem på jeres side.

Oversat til dansk er de 10 ord, der er mere fy end fynd:

1) Ekspert
2) Løsning
3) Førende
4) Unik
5) Værdi
6) Vision
7) Ekspertise/viden
8) Innovation
9) Kreativ
10) Strategisk

Ud over at fy-ordene optræder på alt for mange sider, så har de det til fælles, at de er vage og abstrakte. Ordene er simpelthen for ukonkrete til, at de skaber billeder i hovedet på læseren om, hvad I laver. Læseren, som kan være jeres næste kunde eller din næste kollega, får en uklar forestilling om, hvad der adskiller jer fra konkurrenterne, og hvorfor hun derfor skal vælge jer, hvis hun kun hører, at I er ”eksperter i at skabe den førende løsning inden for jeres branche, som giver brugeren en unik værdi.”

Hold det konkret

I stedet argumenterer LinkedIn for, at du skal holde teksten helt konkret. Hvis du finder et af fy-ordene – eller et andet abstrakt flødeskumsbegreb – på jeres company page, skal du overveje, hvad der ligger bag. Hvad er en ekspert i jeres branche? Hvorfor er jeres løsning den førende? Og hvilken værdi tilføjer den brugeren? De overvejelser skal I formulere og bruge i den tekst, der skal være på jeres company page. Det vil adskille jer fra konkurrenterne – og vise snarere end påstå.

Det samme vil opdateringer, der giver et klart indblik i, hvordan hverdagen er i netop jeres virksomhed. Kultur, medarbejdere, produkter og arbejdsopgaver må hellere end gerne figurere på en company page, lyder rådet fra LinkedIn. Det kan ske ved at bruge tekst, video eller billeder – eller ved at kombinere dem.

LinkedIn har analyseret sig frem til, at opdateringer, der indeholder video eller billeder, kan få engagementsniveauet til at stige med henholdsvis 74 og 147 %. Holder teksten, der præsenterer opdateringen, sig i gennemsnit på 120 tegn, kan niveauet endda blive endnu højere. Så det giver god mening at kombinere forskellige udtryksformer.

Vigtig del af employer branding

LinkedIn har lavet analysen af fy-ordene, fordi de gerne vil give retningslinjer, der kan hjælpe virksomhederne med deres employer branding-indsats på sociale medier. Altså forslag til, hvordan virksomhederne illustrerer, hvad der kendetegner dem, ved at skabe et varemærke.

I analysen skriver LinkedIn, at når det kommer til employer branding, er lødighed og troværdighed nøglebegreber. De opdateringer, I laver, får både et liv internt i organisationen og et liv eksternt blandt interessenter og følgere. Og både medarbejdere og interessenter vil hurtigt kunne gennemskue, hvis der bliver smurt for tykt på. Derfor er kravet om troværdighed til employer branding større, end det er til markedsføring af normale produkter eller ydelser.

Ved at tegne et åbent, ærligt og retvisende billede af, hvem I er, og hvordan det er at arbejde for jer, kan I omvendt vise, hvad der gør jer unikke. I stedet for bare at skrive det.

Hent vores e-bog om employer branding