Af Mikkel Hune Toxvig

250 kandidater. Så mange havde søgt stillingen som receptionist hos LaserTryk. Det var HR-chef Henriette Jensens opgave at læse samtlige ansøgninger igennem og udvælge en håndfuld, der skulle til samtale. Undervejs måtte hun dog kapitulere og endte med at skimme en god del af ansøgningerne. For en HR-professionel var det selvfølgelig utilfredsstillende ikke at kunne vurdere samtlige kandidater, så Henriette Jensen opfordrede til, at LaserTryk fremover skulle bruge e-rekrutteringssystemet JobMatchProfile til at håndtere jobopslag og ansøgninger.

Da hun havde fået implementeret systemet i organisationen, var forskellen til at føle. De første stillinger, der skulle besættes, var to pakkerimedarbejdere. LaserTryk modtog 178 ansøgninger. Men i stedet for at bruge dage på at læse de fleste igennem – og opgive de sidste – brugte Henriette Jensen og produktionschefen tre timer på at udvælge de fem kandidater, de ville se til samtale. Og sende afslag ud til de resterende 173. Det er en tidsbesparelse, hun mærker i sin hverdag.

”Systemet er så nemt og brugervenligt at gå til, at vi virkelig sparer tid på det. Når vi slår en stilling op, går der 30-45 minutter, fra vi går i gang, til jobbet er online. Det ekstra kvarter afhænger af, om de rekrutterende ledere skal opstille en personprofil for den ideelle kandidat. Og herefter venter vi bare på, at ansøgningerne kommer ind, som vi løbende kan sortere i ud fra de kriterier, JobMatchProfile indeholder. På den måde kan vi nøjes med at gennemgå de mest relevante”, siger Henriette Jensen.

Giver god oplevelse

Hos LaserTryk er de særligt tilfredse med den professionelle oplevelse, som kandidater får, når de søger job i virksomheden. Tilbagemeldingerne fra kandidaterne har da også kun været positive – selv fra dem, der ikke fik jobbet. Derfor bruger Lasertryk også JobMatchProfile til at håndtere samtlige jobopslag, de har.

”Hvad enten vi søger en ungarbejder eller en IT-udvikler, ryger jobopslaget ud gennem JobMatchProfile. Vi søgte sågar en frisør, der kommer forbi hver anden uge, på samme måde. Det giver os en ro, at det hele kører i et system, hvor der er kontrol. JobMatchProfile sørger også for, at GDPR bliver overholdt, så vi ikke skal bekymre os om den del. Alt i alt er vi enormt glade for systemet. Og det endda på trods af vi ikke anvender alle de muligheder, som JobMatchProfile indeholder”, forklarer Henriette Jensen.

I starten var der dog lidt brok fra lederne.

”Lige til at begynde med var lederne utilfredse med, at de skulle til at fastsætte en idealprofil for den nye medarbejder. Men da de gik ind til jobsamtalerne, kunne de godt se, at niveauet steg, fordi det var langt nemmere at spørge ind til de personlige kompetencer, som ellers er svære at belyse”, fortæller HR-chefen.

Planen er på sigt at udnytte flere af de elementer, som JobMatchProfile har i sig.

”Vi skal have JobAgenten på vores hjemmeside, så vi kan håndtere uopfordrede ansøgere på en god måde. Desuden skal vi til at bruge videointerview. Her får vi sikkert brug for support fra Garuda, og så er det er dejligt, at den er gratis, og at man hurtigt får yderst kompetent hjælp”, slutter Henriette Jensen af.