Du kender den nok. Den spontane skriveblokale, der dukker op, når jobopslaget skal formuleres. Hvem er det egentlig, vi leder efter? Hvad skal vedkommende mere præcist lave? Hvilke opgaver fylder mest? Og hvorfor skal man vælge at søge hos os?

Spørgsmålene er mindre selvfølgelige at svare på, end man måske lige regner med. Derfor står klichéer, gentagelser og almindeligheder i kø, og inden vi ved af det, leder vi efter en ”ordjonglør”, ”administrationsblæksprutte”, ”Økonomihaj” eller ”SoMe-ninja”. Kandidaterne skal ”kunne holde mange bolde i luften”, ”være resiliente og fleksible”, ”arbejde selvstændigt og i teams” og andre generiske forventer, som alle jobsøgende i Danmark nok vil skrive under på, at de efterlever.

Resultatet bliver en rekrutteringsproces kendetegnet ved genbrug, almengyldige formuleringer og for meget fokus på arbejdspladsen selv snarere end kandidaterne. Og det ender med et ufokuseret ansøgerfelt.

Vi vil vove at påstå, at du både kan skrive markant bedre jobopslag og hæve kvaliteten af den efterfølgende rekrutteringsproces, hvis du udarbejder en jobanalyse, inden du slår din næste stilling op.

Tager kun ti minutter

Med vores arbejdsdokument kan du udarbejde en jobkravsanalyse på bare ti minutter. Og på baggrund af disse ti minutter hæve kvaliteten af dine rekrutteringer.

I jobkravsanalysen beskriver du det job, du ønsker at få besat, og den kandidat, der egner sig bedst til jobbet. Beskrivelsen omfatter:

  • Jobindholdet
  • Erfaring
  • Nøglekompetencer
  • Personlighed
  • Kultur og værdier
  • Rekrutteringskanaler
  • Rekrutteringsprocessens hvem gør hvad

Du kan bruge arbejdsarket, næste gang I søger ny medarbejder, til at få en bedre forståelse af, hvem I faktisk mangler. Og til at strømline rekrutteringsprocessen, så den ikke sander til undervejs.

Hent dit arbejdsark

Vi vil meget gerne hjælpe dig med at hæve kvaliteten af dine rekrutteringer.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi dig arbejdsarket med jobkravsanalysen inden for få arbejdsdage: