Selvom det ofte er store virksomheder, der taler om employer branding, så er employer branding langt fra forbeholdt de største spillere på arbejdsmarkedet. I stedet giver det god mening, at alle virksomheder arbejder strategisk med, hvordan nuværende og potentielle medarbejdere oplever dem. Det bliver nemlig stadigt sværere for både små, mellemstore og store virksomheder at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere.

Både herhjemme og på verdensplan står vi ved en demografisk korsvej. Vi oplever, at ”baby boomerne”, der er den største generation nogensinde på arbejdsmarkedet, går på pension, mens generation Y, som er klar til at overtage seniorårgangens plads, er en af de mindste fødselsårgange i det 20. århundrede. Ud over at generation Y er lille, er der det særlige ved dem, at de forventer mere opmærksom og løbende vil opleve, at jobbet udvikler dem. Det medfører, at de oftere skifter job, og at de ikke uden grund har fået kælenavnet ”Projektgenerationen”.

Fremover skal der altså andre midler og incitamenter til for at tiltrække nye medarbejdere. Strategisk employer branding – det at bruge den menneskelige del af organisationen optimalt – er en af de bedste måder at adskille sig fra konkurrenterne på. Den menneskelige del af organisationen er nemlig langt sværere at kopiere end produkter – og brugt klogt fører den en masse fordele med sig.

Hvad er employer branding?

Employer branding har været et af de mest omtalte begreber inden for HR og ledelse i de seneste år. Og det kommer til at fylde endnu mere i årene, der ligger forude.

Employer branding er nemlig afgørende for, om virksomhederne kan tiltrække og beholde de dygtigste medarbejdere. Kort fortalt betegner employer branding virksomhedens strategiske arbejde med at skabe et stærkt varemærke som arbejdsplads. Formålet er lettere at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Employer branding er dermed ikke bare en overskrift eller en politik, som HR har sendt ud. Det er den samlede oplevelse af jeres kommunikation, markedsføringen af jeres virksomhed og følelsen af, hvordan det er at arbejde for lige netop jer. Employer branding er billedet af jer som virksomhed – indefra og ud.

Hvordan hjælper Garuda med employer branding?

For at blive succesfulde med employer branding skal hele organisationen være med. HR, ledelsen, marketing og den samlede medarbejderstab spiller alle en rolle. Hos Garuda understøtter vi primært det arbejde, som HR og ledelsen laver.

Vi hjælper med 2 typer opgaver:

For det første assisterer vi på de traditionelle HR-opgaver. Vi hjælper altså med at skrive jobkravsanalysen og med at rekruttere, ansætte, onboarde og udvikle. Målet er at skabe det rette match mellem medarbejder og job, så I får tilfredse ansatte og gode ambassadører. Og det gælder både for nye medarbejdere og de ansatte og ledere, I har haft i længere tid, som skal udvikle sig – enten enkeltvist eller i teams.

For det andet rådgiver vi om, hvordan HR og ledelsen får medarbejderne til at leve brandet. Altså får medarbejderne til at opføre sig i overensstemmelse med de budskaber og værdier, som I ønsker at sende til omverdenen. Det indebærer, at HR og ledelsen kommunikerer kulturen og tager ansvar for det strategiske design af employer branding-indsatsen.

Hent vores e-bog om employer branding