Profilværktøjer

Effektiv rekruttering og udvikling er nøglen til at holde medarbejdere engagerede og undgå omkostningstunge udskiftninger. Profilværktøjer og persontypetests hjælper med at identificere de bedste kandidater og skabe retningslinjer for onboarding og udvikling, der opretholder engagementet over tid.

Oversigt over Profilværktøjer

Hos Garuda kan vi tilbyde fire profilværktøjer: BasisProfilen, FokusProfilen, KompetenceProfilen og Garuda Logik. De stiger i størrelse og dybde, og de dækker derfor alt fra at rekruttere timemedarbejdere, specialister og topledere til at udvikle C-suite, sælgere, marketing, HR-afdelinger og meget mere.

KompetenceProfilen

KompetenceProfilen er en omfattende personprofil brugt til rekruttering, onboarding og medarbejderudvikling. Den faciliterer målrettede samtaler og hjælper med at identificere den rette kandidat og deres udviklingsbehov.

FokusProfilen

FokusProfilen identificerer kandidaters og medarbejderes præferencer og trivsel med opgaver, fremmer dialog om ansvar og udvikling, og sigter mod øget selvindsigt og jobsucces.

BasisProfilen

BasisProfilen er en typeindikator, der viser medarbejderens aktuelle fokus og præferencer. Den bruges til udvikling af elever, medarbejdere og teams samt til gruppesammensætninger.

Garuda Logik

I en rekrutteringssituation, hvor det handler om at sikre det optimale match mellem kandidat og opgaver, vil man naturligvis helst ansætte den, der kan skabe de bedste resultater på kort og langt sigt.

Digitale værktøjer, som understøtter dine HR-processer

Udvid dit HR-arbejde med to kraftfulde HR-tech værktøjer, der effektiviserer og kvalificerer dit HR- og ledelsesarbejde. Med JobMatchProfile får I et digitalt rekrutteringssystem, der optimerer og kvalificerer hele rekrutteringsprocessen, mens JobSpots giver jer mulighed for at skabe engagerende videoer til jobopslag, employer branding og medarbejderpræsentationer. Begge understøttes af vores online IT-platforme, hvor du nemt og intuitivt integrerer til andre HR-løsninger, jobportaler og sociale medier.

Læs videre for at se, hvordan disse værktøjer kan styrke jeres HR-strategi.

JobMatchProfile

Et digitalt rekrutteringssystem, der optimerer hele rekrutteringsprocessen fra modtagelse af ansøgninger til vurdering af kandidater. Integrerer med Jobnet, Garudas øvrige profilværktøjer og udvalgte HR-systemer.

JobSpots

JobSpots er et brugervenlig værktøj, som du kan bruge til at skabe fængende og formfuldendte video spots til alle jobopslag, præsentationer af nyansatte og fejringer af jubilarer og medarbejdere.

Sikr det perfekte match med Profilværktøjer i HR

Profilværktøjer er vigtige redskaber at have i HR-værktøjskassen. De er nemlig med til at sikre det helt rette match mellem medarbejder og job – hvad enten du så bruger dem til at rekruttere eller til at udvikle medarbejdere, ledere og teams.

Den rette rekruttering og udvikling er afgørende for at finde de rigtige ansatte og holde dem engagerede i deres arbejde. Gør man ikke det, bliver det hurtigt dyrt. Amerikanske undersøgelser viser, at det typisk koster 150-200 % af årslønnen at udskifte en medarbejder med en anden. Og på baggrund af Gallups årlige analyse af medarbejderengagement har Harvard Business Review regnet ud, at aktivt uengagerede medarbejdere koster USA 300 milliarder dollar om året.

Profilværktøjer og persontypetests kan hjælpe med at komme de nedslående tal til livs. Dels ved at anskueliggøre, hvilke kandidater der passer bedst til stillingen og arbejdsmiljøet. Dels ved at udstikke linjerne for den efterfølgende onboarding og udvikling, som er to af de væsentligste kilder til at holde engagementet oppe over tid.

Kontakt os for at høre mere om vores profilværktøjer

Har du spørgsmål, eller ønsker du yderligere information om Garuda, vores profilværktøjer eller andet, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Vil du gerne, at vi kontakter dig?

Udfyld kontaktformularen og vi vil kontakte dig hurtigst muligt for at finde frem til den bedste løsning for dig og din virksomhed.

Hvad kan du bruge Garudas profilværktøjer til?

Hver gang du rekrutterer en medarbejder, bliver der stillet store krav til den ansvarlige HR-konsulent eller leder. Hun skal finde og ansætte lige netop den ansøger, hvis faglige og personlige kompetencer der matcher den ledige stilling og organisationens behov.

Garudas profilværktøjer er designet til at give jer et fælles sprog og en fælles referenceramme, som du kan tale ud fra. Det giver dig muligheden for at finde frem til de aspekter ved kandidatens profil, du vil spørge ind til i løbet af samtalen. Spørgsmålene kan fx gå på, hvordan kandidaten foretrækker at arbejde – er det selvstændigt eller i teams? Kan kandidaten gå i dybden, eller vil hun hellere holde sig på overfladen? Er hun konkret eller abstrakt tænkende? Hvordan reagerer hun i pressede situationer? Og hvordan motiverer du hende?

Profilværktøjer er altså aldrig et mål i sig selv, men fungerer i stedet som middel til at kvalificere samtalen og skabe en åben og ligeværdig dialog.

Når det kommer til udvikling af medarbejdere, ledere og teams, giver profilværktøjerne ny indsigt i styrker og svagheder hos en selv og kollegaerne. På baggrund af det kan man skrue udviklingsforløb sammen, der enten kan give medarbejderen fornyet energi, få lederen til at håndtere sit team mere hensigtsmæssigt eller gøre det nemmere for organisationen at sammensætte teams, der agerer optimalt.

Hvordan fungerer Garudas profilværktøjer?

Hos Garuda kan vi tilbyde fire profilværktøjer: BasisProfilen, FokusProfilen, KompetenceProfilen og Garuda Logik. De stiger i størrelse og dybde, og de dækker derfor alt fra at rekruttere timemedarbejdere, specialister og topledere til at udvikle C-suite, sælgere, marketing, HR-afdelinger og meget mere.

Når du udfylder et profilværktøj fra Garuda, svarer du på en række udsagn, der fokuserer på, hvordan du foretrækker at arbejde og løse dine opgaver. På baggrund af dine besvarelser genererer vi en profil, der grafisk illustrerer dine præferencer – og en række analysetekster, som beskriver, hvad svarerne viser om din måde at arbejde på. Herefter får du en tilbagemelding, hvor du har mulighed for at nuancere – og komme med eksempler på, hvordan din adfærd ser ud i praksis.

Alt sammen så du kan bruge Garudas værktøjer til at skabe balance mellem mennesker i jeres virksomhed.

Seneste nyt fra bloggen

Bloggen rummer mere end 100 indlæg – med både artikler og e-bøger – og dækker emner inden for rekruttering, onboarding, udvikling og fastholdelse, employer branding og profilværktøjer. Vores fokus er at give dig ny viden og inspiration inden for HR og ledelse. Så besøg bloggen og se, hvad du får med. God læselyst.

Seneste blogindlæg

Når forskning og praksis skaber brugbar viden i digitale rekrutteringsprocesser 

Improving digital recruitment Jobmatchprofile rekruttering Når forskning og praksis skaber brugbar viden i digitale rekrutteringsprocesser Del på LinkedIn Indledning I en tid, hvor rekrutteringsprocessen i stigende grad bliver digital, står virksomheder overfor både nye muligheder og udfordringer. Igennem et samarbejde med Aarhus Universitet har Garuda sat sig for at finde ud af, hvordan man kan minimere bias og øge diversiteten i ansættelser igennem et større forskningsprojekt.  Projektet har analyseret mere end 15.000 stillingsopslag og data fra over 400.000 kandidater. Det sigter mod at finde løsninger på en af tidens største udfordringer: at tiltrække, fastholde og tilknytte kvalificeret arbejdskraft, uanset alder, køn og nationalitet.  Indholdsfortegnelse: Bias i rekruttering: Hvordan kan vi undgå det? Eksperimentelle resultater: Hvor står vi nu? Samarbejdet mellem forskning og erhvervsliv Hvad kan vi forvente fremover? Forbedrede rekutteringsmetoder Fakta om de historiske data, som er analyseret Fakta om data fra felteksperiment Fakta om felteksperimentet Personer tilknyttet forskningsprojektet Bias i rekruttering: Hvordan kan vi undgå det?  Et centralt mål for Garuda er at understøtte en strømlinet og kvalificeret rekrutteringsproces, der reducerer bias og fremmer større diversitet. Dette sker ikke kun for at gøre ansættelser mere retfærdige, men også for at skabe en bedre balance i arbejdsstyrken. Professor Anders Ryom Villadsen, Institut for Virksomhedsledelse, der er tilknyttet forskningsprojektet, påpeger, at en af de vigtigste opgaver er at gøre processen intuitiv og letforståelig, så selv ikke-specialister kan drage nytte af forskningen.   To centrale metoder til at forbedre rekrutteringsprocessen I forskningsprojektet bliver to tilgange til at mindske bias testet. Den første tilgang er ’blinding’ – en metode, hvor informationer som navn, adresse, køn og nationalitet fjernes fra ansøgningen. Dette er et forsøg på at sikre, at arbejdsgiverne ikke ubevidst bliver påvirket af disse faktorer, når de vurderer en kandidats kompetencer.  Den anden tilgang, ’decision hygiene’, handler om at hjælpe arbejdsgiverne med at definere nøglekompetencerne for en given stilling. Ved at skærpe fokus på, hvad der virkelig er vigtigt i jobbet, reduceres risikoen for, at irrelevante detaljer får for stor betydning i udvælgelsen af kandidater. Anders Ryom Villadsen forklarer: “I stedet for at fjerne det, vi ikke

Læs mere »

Berig din sommerlæsning med disse to spændende bøger:

Fokuseret ledelse I “Fokuseret ledelse” lærer du om, at du må kende dig selv for at blive en god leder – og vide, hvad dine stærke og svage sider er. Det samme må du vide om dine medarbejdere, så du kan møde dem dér, hvor de befinder sig bedst. Forvent nemlig ikke, at de kommer af sig selv. Her kan du hente den nye revideret udgave af bogen “Fokuseret ledelse”, der er skrevet af Garudas stifter, Finn Havaleschka. I bogen får du konkrete værktøjer til at finde dig selv og møde dine medarbejdere dér, hvor de realiserer sig selv og udnytter deres fulde potentiale. Til gavn og glæde for både dem og dig.   Når du henter en af vores e-bøger, bliver du anmodet om at afgive visse personoplysninger. Oplysningerne anvendes til at sende dig e-bogen og tilmelde dig vores nyhedsbrev, som vi mener, kunne være interessant for dig. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til at modtage vores materiale – det gør du i bunden af mailen, du modtager, hvor der står ”Afmeld nyhedsbrev”. Du kan læse mere om vores behandling af dine personoplysninger i vores privatlivspolitik.   7 tankevækkere – hvilke drømme har du for i dag? Hvad vil du egentlig opnå i dag? I “7 tankevækkere” opfordrer Garudas grundlægger Finn Havaleschka (1947-2023) dig til at reflektere over dine drømme og mål. Med temaer som at være til stede i nuet og meningen med tilværelsen, får du inspiration til at omdanne dine drømme til virkelighed. Lad denne læsning være starten på din rejse mod en mere oprigtig tilværelse.  Hent samtlige 7 tankevækkere fra Finn Havaleschka ved at udfylde formularen her: Når du henter en af vores e-bøger, bliver du anmodet om at afgive visse personoplysninger. Oplysningerne anvendes til at sende dig e-bogen og tilmelde dig vores nyhedsbrev, som vi mener, kunne være interessant for dig. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til at modtage vores materiale – det gør du i bunden af mailen, du modtager, hvor der står ”Afmeld nyhedsbrev”.

Læs mere »

Få værdifuld viden i din indbakke

Skriver du dig op til Garudas nyhedsbrev, kvitterer vi med nyeste viden inden for HR og ledelse

Menu