Nyeste indlæg

”Med nutidens teknologi kan vi automatisere 40 % af alle danske arbejdstimer”

Ifølge en ny analyse, som er udarbejdet af konsulentfirmaet McKinsey & Company og forskere fra Aarhus Universitet, kan man automatisere 40 % af alle danske arbejdstimer. Og det er endda et konservativt tal, fordi det kun baserer sig på de...

Læs mere

Relationel koordinering og FokusProfilen

Relationel koordinering handler om at undersøge, hvordan forskellige faggrupper får indsigt i deres egen og andres indsats i fælles opgaver – til gavn for samarbejdet og kvaliteten af den endelige opgaveløsning. Relationel koordinering er dog et analysebegreb fra den akademiske...

Læs mere

Jobsamtalens syv regler

Den moderne jobsamtale har syv regler. Det skriver John Sullivan, der er professor i ledelse ved San Francisco State University og forfatter til ti bøger om HRM. Følger du reglerne, fører det til bedre ansættelser. Reglerne forudsætter dog, at du...

Læs mere

ROI og rekruttering: Du skal ikke tro – du skal vide

Det bliver i stigende grad nødvendigt at kunne måle ROI på sine indsatser på arbejdet. Både når man skal påvise, at et tiltag var en succes, og når man skal argumentere for, at et forslag er en god ide at...

Læs mere

Onboarding: Forfremmelse eller nyansat?

I bogen ”The First 90 Days. Proven Strategies for Getting Up to Speed Faster and Smarter” fokuserer professor i lederskab og organisationsforandringer Michael D. Watkins på to af de typiske former for transitioner, som medarbejdere gennemgår. Den ene er forfremmelser,...

Læs mere

3 x 30 – De første 90 dage ombord

Flere forskere vurderer, at onboarding i løbet af de kommende år vil opnå samme høje status som rekruttering. Onboarding-perioden er nemlig på mange måder den vigtigste tid i den nye medarbejders ansættelse. Onboarding-perioden former medarbejderens indtryk af virksomheden, formulerer opgaver...

Læs mere

Do’s and don’ts: Hjælp den nye leder godt ombord

Når man som medarbejder får ny leder, kan det være nærliggende at tro, at han selv sørger for sit onboarding-forløb. Eller at hans leder sammensætter en plan for, hvordan han kommer godt ombord. Men ifølge Michael D. Watkins, der er...

Læs mere

Gør HR strategisk: Udnyt dit personlige potentiale og få større gennemslagskraft

“HR er stedet, hvor de bløde værdier samler sig. Det er en serviceleverandør for virksomheden og er afdelingen, hvor medarbejderne mangler forretningsforståelse og strategisk indsigt.” I årevis har vi i HR hørt disse og lignende fordomme, og lige så længe...

Læs mere

Fokuseret ledelse: Hvilken type leder er du?

I “Fokuseret ledelse” lærer du om, at du må kende dig selv for at blive en god leder – og vide, hvad dine stærke og svage sider er. Det samme må du vide om dine medarbejdere, så du kan møde...

Læs mere

Udefra og ind: HR-lederen som strategisk samarbejdspartner for direktionen

HR er stedet, hvor de bløde værdier samler sig. Det er en serviceleverandør for virksomheden og er afdelingen, hvor medarbejderne mangler forretningsforståelse og strategisk indsigt. I årevis har HR hørt disse og lignende fordomme, og lige så længe har de...

Læs mere