Employer branding har været et af de mest omtalte begreber inden for marketing, rekruttering og HR i flere år. Du har sikkert stødt på det mange gange. Men der er forskellige definitioner og forståelser af begrebet. Så hvad betyder det præcis?
Selve idéen bag employer branding bunder egentlig i nye præmisser for at beskæftige sig med branding. I tidligere tider arbejdede man ud fra et kommunikationsparadigme, som har fået betegnelsen ”kanyleteorien”. Tanken var her, at mennesker modtager budskaber forsvarsløst og forstår dem et-til-et, som de var intenderet fra afsender.
For ens branding betød dette menneskesyn, at man roligt kunne fortælle om alle sine produkters fortræffeligheder, og dem ville ens forbrugere lytte til og tage imod. Det samme gjaldt for ens nuværende og potentielle medarbejdere.
Den menneskelige side af forretningen
Tidligere var det gradsforskelle i produkter, der gjorde, at forbrugere købte det ene produkt frem for det andet eller at medarbejdere blev tiltrukket og fastholdt på en arbejdsplads. Men dette syn på branding har ændret sig over tid. I dag er virksomhederne opmærksomme på den menneskelige side af forretningen og de forskellige kompetencer, værdier og fællesskaber, som deres specifikke medarbejdersammensætning har.
Det er også grunden til, at flere og flere virksomheder introducerer nye bundlinjer, så de ikke kun måler på økonomien men også på andre parametre som mennesker, bæredygtighed og miljø. Medarbejderne er simpelthen en større og vigtigere faktor for forretningen.
Hvad er employer branding? Det strategiske arbejde
Men hvad er employer branding mere præcist?
Kort fortalt betegner employer branding virksomhedens strategiske arbejde med at skabe et stærkt varemærke som arbejdsplads med det formål lettere at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Employer branding er således afgørende for at kunne tiltrække og beholde de dygtigste medarbejdere – og skal betragtes som et langt mere dybdegående foretagende end de indholdsplaner for sociale medier eller overskrifter og politiker, som HR eller marketing kan sende ud.
Nærmere bestemt er employer branding den samlede oplevelse af jeres kommunikation, markedsføringen af jeres virksomhed og følelsen af, hvordan det er at arbejde for lige netop jer. Employer branding er billedet af jeres som virksomhed – indefra og ud.