Praktisk erfaring ER vigtig i rekrutteringsprocessen 

At finde den perfekte kandidat til en ledig stilling er en udfordrende opgave, der kræver mere end blot at vurdere en ansøgers formelle uddannelsesbaggrund, gennemlæse ansøgninger eller vurdere kandidater i traditionelle digitale rekrutteringssystemer. Forskning fra Aarhus Universitet understreger bl.a. betydningen af praktisk erfaring, som en afgørende faktor i at sikre, at en ny medarbejder ikke kun besidder de nødvendige kompetencer, men også har evnen til at anvende dem i praksis.  

Og hvordan kan det så være? Jo, forskning viser, at to kandidater med samme formelle uddannelse kan have vidt forskellig praktisk erfaring. Denne praktiske erfaring spiller en afgørende rolle i, hvor godt en ny medarbejder kan bringe sin viden i spil i den organisation, han eller hun kommer til, og dermed i hvilken grad ansættelsen kan forbedre organisationens performance.

En afgørende faktor 

Praktisk erfaring har derfor vist sig at være en afgørende faktor i at sikre, at en ny medarbejder ikke kun besidder de nødvendige kompetencer, men også har evnen til at anvende dem i hverdagen. Men hvordan kan du nemt sikre en ramme til at forstå, visualisere og integrere denne vigtige dimension i dine rekrutteringsprocesser? Vi har kigget på tre centrale områder, som du kan overveje i forbindelse med din næste rekrutteringsproces og som er understøttet af vores mere end 40 års erfaring med rekruttering og udvælgelse hos Garuda. Vi håber, at vi kan give lidt inspiration, til at udfordre din nuværende og muligvis traditionelle tilgang, i dine digitale rekrutteringsprocesser:  

  1. Forståelse af praktisk erhvervserfaring

At have et dybt kendskab til kandidaternes praktiske erfaring er naturligvis væsentligt for dig som rekrutteringsansvarlig. Det handler ikke kun om at kende kandidatens tidligere jobtitler, men om at forstå, hvilke opgaver de har løst, hvordan de har bidraget til deres tidligere organisationer, og hvordan deres erfaringer matcher de konkrete behov i den ledige stilling. Dette er afgørende for at identificere den kandidat, der bedst kan trives i rollen og bidrage til organisationens succes. Konkret kan du bede dine kandidater om at forholde sig til dette i deres ansøgning eller få det tilføjet din interviewguide til første samtale.  

  1. Gennemsigtighed og åbenhed sikrer høj etik

Et afgørende element i at evaluere kandidaters praktiske erfaring er, at have adgang til præcise og detaljerede oplysninger om, hvad der forventes i den ledige stilling. Her kommer digitale løsninger som JobMatchProfile ind i billedet. Rekrutteringssystemet har en dialogbaseret jobkravsanalyse der udføres før en stilling kan offentliggøres – og mulighed for inddragelse af både den rekrutteringsansvarlige og ansættende leder. Dette trin giver mulighed for at fastlægge de nøjagtige nøglekompetencer og den praktiske erfaring, der kræves for at opnå succes i stillingen. Ved at definere jobkrav og kvalifikationer inden ansøgerne begynder at søge, skaber JobMatchProfile en høj grad af gennemsigtighed i rekrutteringsprocessen. Dette er afgørende for at mindske og sænke bias, da jobkrav i forhold til praktisk erfaring er fastlagt, før de første kandidater ansøger om stillingen. 

Bemærk! Har du ikke adgang til en digital jobkravsanalyse (som er inkluderet i JobMatchProfile), kan du med fordel anvende vores gratis værktøj, som du kan hente på vores hjemmeside.  

  1. Inddragelse har betydning for kandidatoplevelsen

En væsentlig faktor er at inddrage kandidaterne i rekrutteringsprocessen på en meningsfuld måde. Ved at definere tydelige jobkrav og nøglekompetencer på forhånd, får ansøgerne en klar forståelse af, hvad der forventes af dem. Dette skaber positive kandidatoplevelser, da ansøgerne føler sig hørt og forstår, hvordan deres erfaringer passer til organisationens behov. Dette bidrager til at tiltrække mere kvalificerede kandidater og styrker virksomhedens omdømme som en arbejdsplads, der prioriterer klarhed og transparens.  

En god huskeregel er, at langt størstedelen af dit kandidatfelt søger jobbet hos jer, fordi de mener de er egnet til stillingen. Hvis du på forhånd har opstillet krav til stillingen, så sikre dig, at dit digitale rekrutteringssystem kan håndtere alternativer til dine valg, så dine kandidater altid kan komme videre i processen og føler sig hørt. Du kan ikke kende til alle uddannelser og arbejdserfaringer – så hvis alternativer er en mulighed, så åbn for dette i dit rekrutteringssystem. Derved sikrer du dig, at kandidaten ikke bliver frustreret over, at han eller hun ikke kan aflevere de oplysninger de finder relevante.
 

Konklusion: Praktisk erfaring kan være nøglen til nuanceret rekruttering 

I et nærmest uendelige valg af uddannelser og certifikater, samt et samfund i Danmark hvor vi næsten har fuld beskæftigelse, kan det være besnærende at vælge en kandidat på baggrund af en akademisk uddannelse eller certifikat. Men husk nu på, at kandidatens praktiske erfaring kan være afgørende for at forstå, hvordan en kandidat vil kunne indgå i en given stilling.  

Ved at synliggøre og visualisere kandidaters erfaringsniveau, vil rekrutteringsansvarlige nemt kunne skabe et klart overblik for ansættende leder eller direktion – og dermed stillingens jobkrav. Dette styrker rekrutteringsprocessen, mindsker bias og sikrer at organisationen ansætter de bedst egnede kandidater. Samtidig involverer det kandidaterne og skaber positive og gennemsigtige rekrutteringsoplevelser.  

Så næste gang du er på jagt efter den perfekte kandidat, skal du huske: Praktisk erfaring kan være nøglen og ikke mindst nuanceringen bag din succesfulde og effektive rekruttering.   

Nysgerrig på mere information? 

Ved at integrere praktisk erfaring som en væsentlig faktor i rekrutteringsprocessen og i jobkravsanalysen og anvende værktøjer som JobMatchProfile kan du som rekrutteringsansvarlig bidrage til ansættelse af de rigtige medarbejdere – til gavn for din organisation og særligt kandidaterne som ansøger et job hos jer. Er du interesseret i at høre mere, er du altid velkommen til at kontakte os 

Er du interesseret i flere information om hvordan du kan kvalificere dine digitale rekrutteringsprocesser, er du også velkommen til at følge vores seneste forskningsprojekt med Aarhus Universitet. Forskningsprojektet er startet i 2023, under overskriften ”Improving digital recriutment” 

LinkedIn
Print

Relaterede artikler

Menu