Velkommen til din hjælpeside for “Improving digital recruitment”. Du er kommet til denne side, da du formentlig ønsker mere information eller har brug for hjælp til at forstå funktioner i rekrutterings-platformen JobMatchProfile.
[ENGLISH VERSION]: Welcome to our help page. You have come to this page because you have probably become more curious about the project as a user of the JobMatchProfile recruitment system. For more information in English, clik here … or contact Garuda Support at support@garuda.dk.
Her på siden finder du information om bl.a. følgende emner:
- Hvorfor ser rekrutterings-platformen anderledes ud?
- Hvad betyder “Blinding”
- Hvad betyder “Du skal bruge ‘Nøglekompetencer’ i dine stillinger”
- I hvilken periode indsamles data
- Hvem, står bag projektet
Nedenfor finder du en uddybning af de forskellige begreber vi arbejder med. Det er vores hensigt at indholdet skal være letforståelig og anvendes af både beslutningstagere og brugere. Er der indhold, som du ønsker forklaret eller beskrevet yderligere, er du altid velkommen til at kontakte os via support@garuda.dk eller telefon +45 87 46 86 00.
Vi sætter stor pris på din tilslutning og opbakning.
Med venlig hilsen
Forskningsteamet bag JobMatchProfile
–
Hvorfor ser rekrutterings-platformen anderledes ud?
I marts 2024 til maj/juni 2024 startede næste fase af projektet “Improving digitalt recruitment”, som er et forskningsprojekt mellem Aarhus Universitet og Garuda. Du kan læse mere om forskningsprojektet formål via dette link …
Enkelte områder har i denne periode ændret udseende og tilgang, hvilket du måske allerede har set. Årsagen er, at din organisation bidrager til projektet via jeres samarbejde med Garuda og formålet er, at løfte kvaliteten på fremadrettet rekrutteringer ved at bidrage med data som kan understøtte projektet.
Når din organisation deltager i projektet, vil jeres rekrutteringer i perioden være underlagt enten “Blinding” eller påkrævet brug af “Nøglekompetencer”. Nedenfor forklarer vi yderligere om begreber og tilgange – og hvordan du bedst navigerer i de to områder.
Kontakt os endelig på tlf. 87 46 86 00 eller support@garuda.dk, hvis du yderligere spørgsmål.
Hvad betyder “Blinding” i JobMatchProfile
Hvis din stilling er blevet underlagt “Blinding”, betyder det at dine kandidaters personlige oplysninger skjules, som en del af rekrutteringsprocessen. De personlige oplysninger er bl.a.:
- Navn
- Alder
- Køn
- Kontaktoplysninger (telefon, email, adresseoplysninger)
- Nationalitet
- Foto
Kandidater som søger job hos jer, vil i ansøgningsprocessen modtage besked om, at I deltager i et forskningsprojekt som har til hensigt at sænke bias og bedes derfor undlade personlige oplysninger i deres CV eller andre uploadet dokumenter, såfremt muligt.
Når du gennemser din kandidatliste til det pågældende job, vil kandidater fremgå med et anderledes navn (eks. “T 0954 KU6WU”) – heraf navnet “Blinding”. Du kan således ikke i første omgang identificere en af ovenstående nævnte personlige oplysninger på dine kandidater.
Selvom din stilling er underlagt “Blinding”, skal du benytte samme fremgangsmåde som tidligere i dine rekrutteringsprocesser. Du kan tilføje kommentar, få dit overblik over hvilke kandidater som matcher bedst på eks. din personprofil, nøglekompetencer mm., ved at benytte de forskellige sorterings-funktioner samt gennemlæse CV eller andre uploaded dokumenter.
Og bare rolig, når du som bruger skal sende kommunikation til kandidaten, eksempelvis e-mail, vil kandidaten blive tiltalt med korrekt navn.
Blinding har således til formål, at mindske din bias i relation til køn, nationalitet mm.
Funktionen “Vis skjulte oplysninger”
Når I er klar til at indkalde til samtale eller har behov for at kontakte en kandidat direkte, kan den ansvarlige for det pågældende job, vælge “Vis skjulte oplysninger” på en eller flere kandidater. Ved aktivering af “Vis skjulte oplysninger”, vil personlige oplysninger blive tilgængelig for alle brugere som er tilknyttet jobbet – herunder også ansættelsesudvalg mm.
Bemærk, at brugerens valg af “Vis skjulte oplysninger” vil blive logget, til brug i efterfølgende analyse, i anonymiseret form.
Kontakt os endelig på tlf. 87 46 86 00 eller support@garuda.dk, hvis du yderligere spørgsmål.
Hvad betyder “Du skal bruge ‘Nøglekompetencer’ i dine stillinger”
En måde, hvorpå man potentielt kan mindske subjektivitet i rekrutteringsprocessen, er ved at specificere nøglekompetencer, som er påkrævet i jobbet. I JobMatchProfile kan du specificere forskellige nøglekompetencer, eksempelvis arbejdserfaring, uddannelsesniveau eller selvdefinerede kompetencer. Herved kan du matche kandidater på lige vilkår med dine forhåndsopsatte nøglekompetencer.
Hvis din aktuelle stilling er blevet underlagt “Benyt nøglekompetencer”, skal du som minimum vælge 3 nøglekompetencer for den pågældende stilling, før du kan “Publicere” stillingen.
En nøglekompetence kan eksempelvis være “Uddannelsesniveau”, “Arbejdserfaring”, “Sprog” eller lignende. Du finder “Nøglekompetencer” i step 2, hvor du ligeledes definerer erfarings-niveau.
Er det første gang du anvender nøglekompetencer eller har du brug for vejledning til anvendelse, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. +45 87 46 86 00 eller på support@garuda.dk. Vi står klar til at hjælpe dig.
Hvordan kan jeg se nøglekompetencer i kandidatoversigten?
Når du åbner din kandidatoversigt vil jeres kandidater blive matchet med jeres krav for nøglekompetencer, og I vil via kolonnen “Nøglekompetencer” kunne afdække hvilke kandidater som matcher bedst på jeres forhåndskriterier. Når du åbner din kandidatoversigt vil kandidaterne blive præsenteret med de bedst matchende kandidater øverst.
Via kolonnen “Nøglekompetencer” kan du selv vælge sortering, ligesom du kan klikke på kandidatens procent-match, for at se hvilke svar kandidaten har afgivet. Brug nøglekompetencernes match, til at vurdere dine kandidater.
Er det første gang du anvender nøglekompetencer eller har du brug for vejledning til anvendelse, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. +45 87 46 86 00 eller på support@garuda.dk. Vi står klar til at hjælpe dig.
Hvordan oplever kandidaterne det?
Når jeres kandidater ansøger et job hos jer, vil de blive bedt om at svare på de opstillede nøglekompetencer I har opsat. Det er en nem og intuitivt tilgang for kandidaterne og giver ligeledes mulighed for, at kandidaten kan relatere sig til stillingen.
Hvis én kandidat ikke har en eller flere af de opstillede nøglekompetencer, får de muligheden for at angive et alternativ. På den måde føler den enkelte kandidat sig hørt i rekrutteringsprocessen og du kan som bruger efterfølgende se og eventuelt anerkende deres alternativ.
Kontakt os endelig på tlf. 87 46 86 00 eller support@garuda.dk, hvis du yderligere spørgsmål.
I hvilken periode indsamles data til projektet
“Forandringer er som regel interessante og spændende … og nogen gange er det bare dejligt, at få det tilbage som det var …”
Med andre ord, vi ved godt, at de midlertidige ændringer i JobMatchProfile kan virke forstyrrende og man som bruger skal vende sig til det nye indhold.
Vi indsamler data til studiet i periode:
Start på studiet: 29. april 2024
Forventet dataindsamling: 2-3 måneder
Vi lukker for studiet og dataindsamling, når forskerteamet har vurderet, at der er indsamlet nok datamateriale.
Kan jeg springe fra?
Det er helt frivilligt om din organisation ønsker at bidrage til projektet “Improving digital recruitment”. Vi har naturligvis et stort ønske om at så mange som muligt deltager i projektet, da vi mener det bidrager til at løfte forståelsen og kvaliteten af fremadrettet rekrutteringer i Norden.
Fortsat ikke overbevist? Du vælger selv.
Du kan naturligvis springe fra – og det kan du gøre på den enkelte stilling, ved at redigere jobbet og fjerne markeringen under “Forskningsprojekt”.
Ønsker du som organisation, at afmelde jer alle fremadrettet stillinger, bedes du kontakte den ansvarlige for jeres aftale på JobMatchProfile, som kan kontakte os herom på tlf. +45 87 46 86 00 eller support@garuda.dk.
Uanset om du vælger at springe fra på en enkelt stilling eller på alle fremadrettet, vil vi tillade os, at sende dig et opfølgende spørgeskema, hvor du kan uddybe dit valg.
Har du yderligere spørgsmål eller brug for sparring om afmelding og deltagelse, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. +45 87 46 86 00 eller support@garuda.dk.
Hvem, står bag forskningsprojektet?
Aarhus Universitet og Garuda indgik i 2022 aftale om forskningsprojektet “Improving digital recruitment”, som har til formål at mindske bias i rekrutteringsprocesser samt øge diversitet. Projektet har således til formål at styrke fremadrettet rekrutteringsprocesser samt viden herom, på det nordiske marked.
Den ansvarlige for projektet på Aarhus Universitet er Anders Ryom Villadsen, Professor på Institut for Virksomhedsledelse og ekspert i diversitet i organisationer. Forskerholdet omfatter også Oluf Gøtzsche-Astrup (Adjunkt, Institut for Statskundskab), Florian Keppeler (Adjunkt, Institut for Statskundskab) samt Mette Jakobsen (Ph.d.-studerende, Institut for Virksomhedsledelse) samt Jesper Havaleschka (Forskningsspecialist, Garuda).
Der er ingen forventede risici og gener forbundet med deltagelse. Analysen og det samlede forskningsprojekt indeholder naturligvis udelukkende anonyme data. Hvis du ikke ønsker, at dine data må anvendes til forskning i anonymiseret form, skal du kontakte Garuda og bede om at blive fjernet fra undersøgelsen. Dette kan du gøre ved at kontakte os på support@garuda.dk.
Du kan læse mere om projektet her …