Profilværktøjer

Effektiv rekruttering og udvikling er nøglen til at holde medarbejdere engagerede og undgå omkostningstunge udskiftninger. Profilværktøjer og persontypetests hjælper med at identificere de bedste kandidater og skabe retningslinjer for onboarding og udvikling, der opretholder engagementet over tid.

Oversigt over Profilværktøjer

Hos Garuda kan vi tilbyde fire profilværktøjer: BasisProfilen, FokusProfilen, KompetenceProfilen og Garuda Logik. De stiger i størrelse og dybde, og de dækker derfor alt fra at rekruttere timemedarbejdere, specialister og topledere til at udvikle C-suite, sælgere, marketing, HR-afdelinger og meget mere.

KompetenceProfilen

KompetenceProfilen er en omfattende personprofil brugt til rekruttering, onboarding og medarbejderudvikling. Den faciliterer målrettede samtaler og hjælper med at identificere den rette kandidat og deres udviklingsbehov.

FokusProfilen

FokusProfilen identificerer kandidaters og medarbejderes præferencer og trivsel med opgaver, fremmer dialog om ansvar og udvikling, og sigter mod øget selvindsigt og jobsucces.

BasisProfilen

BasisProfilen er en typeindikator, der viser medarbejderens aktuelle fokus og præferencer. Den bruges til udvikling af elever, medarbejdere og teams samt til gruppesammensætninger.

Garuda Logik

I en rekrutteringssituation, hvor det handler om at sikre det optimale match mellem kandidat og opgaver, vil man naturligvis helst ansætte den, der kan skabe de bedste resultater på kort og langt sigt.

Digitale værktøjer, som understøtter dine HR-processer

Udvid dit HR-arbejde med to kraftfulde HR-tech værktøjer, der effektiviserer og kvalificerer dit HR- og ledelsesarbejde. Med JobMatchProfile får I et digitalt rekrutteringssystem, der optimerer og kvalificerer hele rekrutteringsprocessen, mens JobSpots giver jer mulighed for at skabe engagerende videoer til jobopslag, employer branding og medarbejderpræsentationer. Begge understøttes af vores online IT-platforme, hvor du nemt og intuitivt integrerer til andre HR-løsninger, jobportaler og sociale medier.

Læs videre for at se, hvordan disse værktøjer kan styrke jeres HR-strategi.

JobMatchProfile

Et digitalt rekrutteringssystem, der optimerer hele rekrutteringsprocessen fra modtagelse af ansøgninger til vurdering af kandidater. Integrerer med Jobnet, Garudas øvrige profilværktøjer og udvalgte HR-systemer.

JobSpots

JobSpots er et brugervenlig værktøj, som du kan bruge til at skabe fængende og formfuldendte video spots til alle jobopslag, præsentationer af nyansatte og fejringer af jubilarer og medarbejdere.

Sikr det perfekte match med Profilværktøjer i HR

Profilværktøjer er vigtige redskaber at have i HR-værktøjskassen. De er nemlig med til at sikre det helt rette match mellem medarbejder og job – hvad enten du så bruger dem til at rekruttere eller til at udvikle medarbejdere, ledere og teams.

Den rette rekruttering og udvikling er afgørende for at finde de rigtige ansatte og holde dem engagerede i deres arbejde. Gør man ikke det, bliver det hurtigt dyrt. Amerikanske undersøgelser viser, at det typisk koster 150-200 % af årslønnen at udskifte en medarbejder med en anden. Og på baggrund af Gallups årlige analyse af medarbejderengagement har Harvard Business Review regnet ud, at aktivt uengagerede medarbejdere koster USA 300 milliarder dollar om året.

Profilværktøjer og persontypetests kan hjælpe med at komme de nedslående tal til livs. Dels ved at anskueliggøre, hvilke kandidater der passer bedst til stillingen og arbejdsmiljøet. Dels ved at udstikke linjerne for den efterfølgende onboarding og udvikling, som er to af de væsentligste kilder til at holde engagementet oppe over tid.

Kontakt os for at høre mere om vores profilværktøjer

Har du spørgsmål, eller ønsker du yderligere information om Garuda, vores profilværktøjer eller andet, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Vil du gerne, at vi kontakter dig?

Udfyld kontaktformularen og vi vil kontakte dig hurtigst muligt for at finde frem til den bedste løsning for dig og din virksomhed.

Hvad kan du bruge Garudas profilværktøjer til?

Hver gang du rekrutterer en medarbejder, bliver der stillet store krav til den ansvarlige HR-konsulent eller leder. Hun skal finde og ansætte lige netop den ansøger, hvis faglige og personlige kompetencer der matcher den ledige stilling og organisationens behov.

Garudas profilværktøjer er designet til at give jer et fælles sprog og en fælles referenceramme, som du kan tale ud fra. Det giver dig muligheden for at finde frem til de aspekter ved kandidatens profil, du vil spørge ind til i løbet af samtalen. Spørgsmålene kan fx gå på, hvordan kandidaten foretrækker at arbejde – er det selvstændigt eller i teams? Kan kandidaten gå i dybden, eller vil hun hellere holde sig på overfladen? Er hun konkret eller abstrakt tænkende? Hvordan reagerer hun i pressede situationer? Og hvordan motiverer du hende?

Profilværktøjer er altså aldrig et mål i sig selv, men fungerer i stedet som middel til at kvalificere samtalen og skabe en åben og ligeværdig dialog.

Når det kommer til udvikling af medarbejdere, ledere og teams, giver profilværktøjerne ny indsigt i styrker og svagheder hos en selv og kollegaerne. På baggrund af det kan man skrue udviklingsforløb sammen, der enten kan give medarbejderen fornyet energi, få lederen til at håndtere sit team mere hensigtsmæssigt eller gøre det nemmere for organisationen at sammensætte teams, der agerer optimalt.

Hvordan fungerer Garudas profilværktøjer?

Hos Garuda kan vi tilbyde fire profilværktøjer: BasisProfilen, FokusProfilen, KompetenceProfilen og Garuda Logik. De stiger i størrelse og dybde, og de dækker derfor alt fra at rekruttere timemedarbejdere, specialister og topledere til at udvikle C-suite, sælgere, marketing, HR-afdelinger og meget mere.

Når du udfylder et profilværktøj fra Garuda, svarer du på en række udsagn, der fokuserer på, hvordan du foretrækker at arbejde og løse dine opgaver. På baggrund af dine besvarelser genererer vi en profil, der grafisk illustrerer dine præferencer – og en række analysetekster, som beskriver, hvad svarerne viser om din måde at arbejde på. Herefter får du en tilbagemelding, hvor du har mulighed for at nuancere – og komme med eksempler på, hvordan din adfærd ser ud i praksis.

Alt sammen så du kan bruge Garudas værktøjer til at skabe balance mellem mennesker i jeres virksomhed.

Seneste nyt fra bloggen

Bloggen rummer mere end 100 indlæg – med både artikler og e-bøger – og dækker emner inden for rekruttering, onboarding, udvikling og fastholdelse, employer branding og profilværktøjer. Vores fokus er at give dig ny viden og inspiration inden for HR og ledelse. Så besøg bloggen og se, hvad du får med. God læselyst.

Seneste blogindlæg

Kan ledelse bygges på kærlighed?

Til Garuda ERFA-dagen havde vi fornøjelsen af at dykke ned i et fundamentalet spørgsmål inden for ledelse: (Hvordan) kan ledelse bygges på kærlighed? Christian Engell gav et inspirerende oplæg med udgangspunkt i hans arbejde med B.93 og hans erfaringer fra sportens, erhvervslivets og politikkens verden. Han udfordrede os til at tænke over, hvordan vi som ledere balancerer varme og visdom i vores daglige ledelse – og hvordan vi kan skabe stærke præstationer uden at gå på kompromis med menneskeligheden. Ledelse med kærlighed – hvad betyder det? I Christians oplæg blev vi præsenteret for en ledelsesfilosofi, der kombinerer enkelthed, udfordrende indsats og kærlighed. Det handler om at skabe et miljø, hvor medarbejdere får mulighed for at præstere, udvikle sig og føle sig set. Det kræver en balance mellem høje forventninger og stærk støtte, eller som Engell formulerede det: High Care & High Dare. Varme i ledelse betyder at møde sine medarbejdere med respekt, empati, tolerance og nærvær. Visdom i ledelse handler om at tage ansvar, træffe svære beslutninger og have et skarpt fokus på det, der virkelig skaber værdi. Frivilligt ubehag blev fremhævet som en nøglekomponent – evnen til at træde ind i de svære samtaler, tage ansvar for fejl og have modet til at udfordre status quo. Fra fodbold til ledelse – hvad kan vi lære? Med udgangspunkt i B.93’s filosofi blev vi introduceret til, hvordan en fodboldklub kan være en case på værdibaseret ledelse. Klubben har skabt en kultur, hvor man tør fejle, lærer at tage ansvar og arbejder i et miljø, der forener professionalisme med frivillige kræfter. Det samme kan overføres til erhvervslivet: Ledere er der for organisationen – ikke omvendt. Succes skabes gennem medarbejdernes succes. Individet udvikles bedst gennem kollektivet. Kan vi bringe mere kærlighed ind i vores organisationer? Oplægget gav stof til eftertanke – ikke mindst fordi mange organisationer i dag kæmper med at finde balancen mellem resultatorientering og trivsel. Tre refleksionsspørgsmål vi tog med:1. Kan du finde en måde at bringe kærlighed i spil i din organisation, så

Læs mere »

Hvordan skaber vi reelt inkluderende arbejdspladser?

Til Garuda ERFA-dagen tog Abdel Aziz Mahmoud os med på en inspirerende og tankevækkende rejse om diversitet, inklusion og blinde vinkler i rekruttering. Vi fik indblik i, hvordan vi ofte – ubevidst – rekrutterer folk, der ligner os selv, og hvordan vi aktivt kan arbejde for at skabe mere mangfoldige og inkluderende arbejdspladser. Ét af de centrale budskaber var, at diversitet er et faktum, inklusion er et valg, og belonging er målet. Fakta taler for sig selv: Virksomheder med diversitet i ledelsen skaber bedre resultater – Boston Consulting Group viste, at mere diverse ledelser skaber 19% større overskud fra innovation. Aktivt inkluderende virksomheder fastholder bedre medarbejdere – Deloitte konkluderede, at disse virksomheder er tre gange bedre til at fastholde millennials (også kaldet Generation Y). Køns- og etnisk diversitet har en direkte effekt på performance – McKinsey fandt, at virksomheder med høj etnisk diversitet outperformer konkurrenter med 35%, mens virksomheder med større kønsdiversitet i ledelsen har en højere vækstrate. Inklusion handler om tryghed og kultur En af de største udfordringer er ikke kun at ansætte flere forskellige profiler, men også at skabe et miljø, hvor de ansatte føler sig velkomne, trygge og værdsatte. Spørgsmål som: Kan jeg komme til orde på et møde? Er jeg tryg ved at give kritik? Bliver min faglighed brugt? Disse er afgørende faktorer, der sikrer, at diversitet ikke bare forbliver tal på papiret, men omsættes til reel værdi. Vi har alle bias – og vi kan gøre noget ved det. Som Abdel sagde: ”If you have a brain, you have bias.” Vi er alle påvirket af forudindtagede opfattelser, men vi har også et ansvar for at være bevidste om dem og arbejde aktivt for at minimere deres effekt i rekruttering og ledelse. Men hvordan kan vi tage handling? Gå fra ”Hvad vil vi undgå?” til ”Hvad vil vi opnå?” Fokusér ikke kun på hvem der skal ansættes, men også på hvordan vi skaber trygge, inkluderende arbejdsmiljøer Brug dit privilegium aktivt – ikke som skam, men som en mulighed for

Læs mere »

Sådan undgår vi bias i rekruttering – og giver alle en fair chance

Improving digital recruitment Jobmatchprofile rekruttering Sådan undgår vi bias i rekruttering – og giver alle en fair chance Del på LinkedIn Hvad afgør, om du bliver inviteret til en jobsamtale? Det handler selvfølgelig om kvalifikationer, erfaring og måske en flot ansøgning. Eller gør det? To nye studier, af forskere fra Aarhus Universitet og Garuda, som endte ud som en del af en ph.d.-afhandling af Mette Jakobsen, viser, at der stadig er mange skjulte mekanismer i rekrutteringsprocesser, som kan påvirke, hvem der bliver valgt til samtale – og hvem der får jobbet. De viser også, at der er noget, vi kan gøre for at skabe en mere fair proces, hvor det er kompetencerne, der tæller – og ikke køn, alder eller nationalitet. Bias spiller en central rolle i ansættelsesprocessen, ofte uden at vi selv er klar over det. Vi har alle bias – både dem, der ansøger, og dem, der ansætter. Det er en naturlig del af at være menneske, da vores hjerner konstant leder efter mønstre og hurtige beslutninger baseret på tidligere erfaringer. Men i ansættelsessammenhænge kan disse ubevidste antagelser føre til mindre mangfoldighed og retfærdighed. En af de mest almindelige former for bias er vores tendens til at vælge kandidater, der minder om os selv. Det kan handle om uddannelsesbaggrund, køn, alder eller endda interesser. Denne “spejl-effekt” føles ofte som en god kemi eller et naturligt match, men det kan betyde, at kvalificerede kandidater bliver overset, blot fordi de er anderledes, og så går vi glip af kandidater, der kan bidrage meget mere til vores arbejdsplads. Designed by www.freepik.com Bias begynder allerede ved formuleringen af jobannoncen De ord, vi vælger, kan sende subtile signaler om, hvem vi ønsker at tiltrække. For eksempel kan ord som “ambitiøs” og “resultatorienteret” tiltale mænd mere end kvinder, mens ord som “omsorgsfuld” og “teamplayer” ofte appellerer til kvinder. Det betyder, at selv små valg i sproget kan påvirke, hvem der føler sig opfordret til at ansøge. Mette Jakobsen udtaler: ”Vi kan ikke undgå bias. Det er simpelthen en

Læs mere »

Få værdifuld viden i din indbakke

Skriver du dig op til Garudas nyhedsbrev, kvitterer vi med nyeste viden inden for HR og ledelse

Menu