Profilværktøjer

Effektiv rekruttering og udvikling er nøglen til at holde medarbejdere engagerede og undgå omkostningstunge udskiftninger. Profilværktøjer og persontypetests hjælper med at identificere de bedste kandidater og skabe retningslinjer for onboarding og udvikling, der opretholder engagementet over tid.

Oversigt over Profilværktøjer

Hos Garuda kan vi tilbyde fire profilværktøjer: BasisProfilen, FokusProfilen, KompetenceProfilen og Garuda Logik. De stiger i størrelse og dybde, og de dækker derfor alt fra at rekruttere timemedarbejdere, specialister og topledere til at udvikle C-suite, sælgere, marketing, HR-afdelinger og meget mere.

KompetenceProfilen

KompetenceProfilen er en omfattende personprofil brugt til rekruttering, onboarding og medarbejderudvikling. Den faciliterer målrettede samtaler og hjælper med at identificere den rette kandidat og deres udviklingsbehov.

FokusProfilen

FokusProfilen identificerer kandidaters og medarbejderes præferencer og trivsel med opgaver, fremmer dialog om ansvar og udvikling, og sigter mod øget selvindsigt og jobsucces.

BasisProfilen

BasisProfilen er en typeindikator, der viser medarbejderens aktuelle fokus og præferencer. Den bruges til udvikling af elever, medarbejdere og teams samt til gruppesammensætninger.

Garuda Logik

I en rekrutteringssituation, hvor det handler om at sikre det optimale match mellem kandidat og opgaver, vil man naturligvis helst ansætte den, der kan skabe de bedste resultater på kort og langt sigt.

Digitale værktøjer, som understøtter dine HR-processer

Udvid dit HR-arbejde med to kraftfulde HR-tech værktøjer, der effektiviserer og kvalificerer dit HR- og ledelsesarbejde. Med JobMatchProfile får I et digitalt rekrutteringssystem, der optimerer og kvalificerer hele rekrutteringsprocessen, mens JobSpots giver jer mulighed for at skabe engagerende videoer til jobopslag, employer branding og medarbejderpræsentationer. Begge understøttes af vores online IT-platforme, hvor du nemt og intuitivt integrerer til andre HR-løsninger, jobportaler og sociale medier.

Læs videre for at se, hvordan disse værktøjer kan styrke jeres HR-strategi.

JobMatchProfile

Et digitalt rekrutteringssystem, der optimerer hele rekrutteringsprocessen fra modtagelse af ansøgninger til vurdering af kandidater. Integrerer med Jobnet, Garudas øvrige profilværktøjer og udvalgte HR-systemer.

JobSpots

JobSpots er et brugervenlig værktøj, som du kan bruge til at skabe fængende og formfuldendte video spots til alle jobopslag, præsentationer af nyansatte og fejringer af jubilarer og medarbejdere.

Sikr det perfekte match med Profilværktøjer i HR

Profilværktøjer er vigtige redskaber at have i HR-værktøjskassen. De er nemlig med til at sikre det helt rette match mellem medarbejder og job – hvad enten du så bruger dem til at rekruttere eller til at udvikle medarbejdere, ledere og teams.

Den rette rekruttering og udvikling er afgørende for at finde de rigtige ansatte og holde dem engagerede i deres arbejde. Gør man ikke det, bliver det hurtigt dyrt. Amerikanske undersøgelser viser, at det typisk koster 150-200 % af årslønnen at udskifte en medarbejder med en anden. Og på baggrund af Gallups årlige analyse af medarbejderengagement har Harvard Business Review regnet ud, at aktivt uengagerede medarbejdere koster USA 300 milliarder dollar om året.

Profilværktøjer og persontypetests kan hjælpe med at komme de nedslående tal til livs. Dels ved at anskueliggøre, hvilke kandidater der passer bedst til stillingen og arbejdsmiljøet. Dels ved at udstikke linjerne for den efterfølgende onboarding og udvikling, som er to af de væsentligste kilder til at holde engagementet oppe over tid.

Kontakt os for at høre mere om vores profilværktøjer

Har du spørgsmål, eller ønsker du yderligere information om Garuda, vores profilværktøjer eller andet, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Vil du gerne, at vi kontakter dig?

Udfyld kontaktformularen og vi vil kontakte dig hurtigst muligt for at finde frem til den bedste løsning for dig og din virksomhed.

Hvad kan du bruge Garudas profilværktøjer til?

Hver gang du rekrutterer en medarbejder, bliver der stillet store krav til den ansvarlige HR-konsulent eller leder. Hun skal finde og ansætte lige netop den ansøger, hvis faglige og personlige kompetencer der matcher den ledige stilling og organisationens behov.

Garudas profilværktøjer er designet til at give jer et fælles sprog og en fælles referenceramme, som du kan tale ud fra. Det giver dig muligheden for at finde frem til de aspekter ved kandidatens profil, du vil spørge ind til i løbet af samtalen. Spørgsmålene kan fx gå på, hvordan kandidaten foretrækker at arbejde – er det selvstændigt eller i teams? Kan kandidaten gå i dybden, eller vil hun hellere holde sig på overfladen? Er hun konkret eller abstrakt tænkende? Hvordan reagerer hun i pressede situationer? Og hvordan motiverer du hende?

Profilværktøjer er altså aldrig et mål i sig selv, men fungerer i stedet som middel til at kvalificere samtalen og skabe en åben og ligeværdig dialog.

Når det kommer til udvikling af medarbejdere, ledere og teams, giver profilværktøjerne ny indsigt i styrker og svagheder hos en selv og kollegaerne. På baggrund af det kan man skrue udviklingsforløb sammen, der enten kan give medarbejderen fornyet energi, få lederen til at håndtere sit team mere hensigtsmæssigt eller gøre det nemmere for organisationen at sammensætte teams, der agerer optimalt.

Hvordan fungerer Garudas profilværktøjer?

Hos Garuda kan vi tilbyde fire profilværktøjer: BasisProfilen, FokusProfilen, KompetenceProfilen og Garuda Logik. De stiger i størrelse og dybde, og de dækker derfor alt fra at rekruttere timemedarbejdere, specialister og topledere til at udvikle C-suite, sælgere, marketing, HR-afdelinger og meget mere.

Når du udfylder et profilværktøj fra Garuda, svarer du på en række udsagn, der fokuserer på, hvordan du foretrækker at arbejde og løse dine opgaver. På baggrund af dine besvarelser genererer vi en profil, der grafisk illustrerer dine præferencer – og en række analysetekster, som beskriver, hvad svarerne viser om din måde at arbejde på. Herefter får du en tilbagemelding, hvor du har mulighed for at nuancere – og komme med eksempler på, hvordan din adfærd ser ud i praksis.

Alt sammen så du kan bruge Garudas værktøjer til at skabe balance mellem mennesker i jeres virksomhed.

Seneste nyt fra bloggen

Bloggen rummer mere end 100 indlæg – med både artikler og e-bøger – og dækker emner inden for rekruttering, onboarding, udvikling og fastholdelse, employer branding og profilværktøjer. Vores fokus er at give dig ny viden og inspiration inden for HR og ledelse. Så besøg bloggen og se, hvad du får med. God læselyst.

Seneste blogindlæg

Berig din sommerlæsning med disse to spændende bøger:

Fokuseret ledelse I “Fokuseret ledelse” lærer du om, at du må kende dig selv for at blive en god leder – og vide, hvad dine stærke og svage sider er. Det samme må du vide om dine medarbejdere, så du kan møde dem dér, hvor de befinder sig bedst. Forvent nemlig ikke, at de kommer af sig selv. Her kan du hente den nye revideret udgave af bogen “Fokuseret ledelse”, der er skrevet af Garudas stifter, Finn Havaleschka. I bogen får du konkrete værktøjer til at finde dig selv og møde dine medarbejdere dér, hvor de realiserer sig selv og udnytter deres fulde potentiale. Til gavn og glæde for både dem og dig.   Når du henter en af vores e-bøger, bliver du anmodet om at afgive visse personoplysninger. Oplysningerne anvendes til at sende dig e-bogen og tilmelde dig vores nyhedsbrev, som vi mener, kunne være interessant for dig. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til at modtage vores materiale – det gør du i bunden af mailen, du modtager, hvor der står ”Afmeld nyhedsbrev”. Du kan læse mere om vores behandling af dine personoplysninger i vores privatlivspolitik.   7 tankevækkere – hvilke drømme har du for i dag? Hvad vil du egentlig opnå i dag? I “7 tankevækkere” opfordrer Garudas grundlægger Finn Havaleschka (1947-2023) dig til at reflektere over dine drømme og mål. Med temaer som at være til stede i nuet og meningen med tilværelsen, får du inspiration til at omdanne dine drømme til virkelighed. Lad denne læsning være starten på din rejse mod en mere oprigtig tilværelse.  Hent samtlige 7 tankevækkere fra Finn Havaleschka ved at udfylde formularen her: Når du henter en af vores e-bøger, bliver du anmodet om at afgive visse personoplysninger. Oplysningerne anvendes til at sende dig e-bogen og tilmelde dig vores nyhedsbrev, som vi mener, kunne være interessant for dig. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til at modtage vores materiale – det gør du i bunden af mailen, du modtager, hvor der står ”Afmeld nyhedsbrev”.

Læs mere »

Folk, der snyder mig, kommer hurtigt til at fortryde det

ARTIKELSERIE I 6 DELE | ARTIKEL 4 | Af Finn Havaleschka I dette indspark ser jeg nærmere på en af de metoder (test, spørgeskemaer og spørgsmål), man kan anvende for at undgå ledelse med fravær af visdom. Mangler du at læse del 1-3? Hvad leder vi efter, når vi skal ansætte den rigtige leder? ”Der er kun én rigtig måde at gøre tingene på!” Siden 1990’erne er der (forsøgsvis) udviklet forskellige metoder til kortlægning af visdom. Et af dem er et spørgeskema med 39 udsagn, som besvares ud fra graden af enighed på en skala fra 1 til 5. Dvs. lidt den samme metode, man anvender ved de mere klassiske personlighedstest. Men her er udsagnene formuleret med henblik på at afdække visdom, sådan som de grækere filosoffer definerede visdom. Tabel 1.: Viser 6 af de 39 udsagn, som indgår i Ardelts Wisdom Scale.[1] No. Item Kategori        1 I denne komplicerede verden er det bedste, vi kan gøre, at tro på vores ledere og eksperter Hoved Cognition 2 Der er kun én rigtig måde at gøre tingene på Hoved  Cognition 3 Jeg bliver irriteret over ulykkelige mennesker, der bare har ondt af sig selv Hjerte Affect 4 Folk, der snyder mig, kommer hurtigt til at fortryde det Hjerte Affect 5 Jeg slår igen, hvis nogen står i vejen for, at jeg når mine mål Ben Conation 6 Er der noget, jeg er utilfreds med, prøver jeg straks at gøre noget ved det Ben Conation Udsagnene er, som i alle vellykkede personlighedstest, formuleret med udgangspunkt i nogle definitioner, som derefter inddeles i kategorier af personlige egenskaber eller træk. Den model, som forskerne bag udsagnene i det viste spørgeskema benytter, stammer (også) helt tilbage fra Platons tid. Modellen er baseret på begreberne kognition, affekt og konativ. Kognition handler om den intellektuelle tankeproces, der ligger forud for det at træffe beslutninger. Affekt eller affektion handler om følelser og relationer til andre, og det konative handler om stræben og vilje til at handle. Det er den

Læs mere »

Få værdifuld viden i din indbakke

Skriver du dig op til Garudas nyhedsbrev, kvitterer vi med nyeste viden inden for HR og ledelse

Menu