Noget af det sværeste ved at besætte en ledig stilling er at ramme stillingsbeskrivelsen og jobopslaget så præcist, at du finder de kandidater, du er på jagt efter. Inden for rekruttering er der dog en tendens til, at jobopslaget bliver genbrugt fra sidste gang, så man leder efter en klon.

Det sparer tid, men er sjældent hensigtsmæssigt, for jobbet har med al sandsynlighed ændret sig siden sidst. Ellers vil det med garanti gøre det fremadrettet.

Jobkravsanalysen udfører I, før I skriver jobopslaget. Det kræver, at I afdækker, hvad stillingen går ud på, og hvilken profil som passer til den – set i lyset af, hvor organisationen bevæger sig hen i fremtiden. Analysen skaber fundamentet for både jobopslag og samtaler. Brugt optimalt udstikker den også rammerne for, hvordan onboarding-perioden skal se ud.

E-bogen om jobkravsanalysen giver dig værktøjer til at:

  • Indkredse jobindholdet helt præcist
  • Finde den profil, som bedst kan løse opgaverne
  • Skrive et målrettet jobopslag, som giver jer relevante kandidater
  • Skabe grundlaget for jobsamtale og onboarding-periode.

E-bogen om jobkravsanalysen er udkommet i en ny revideret udgave og du finder den her