For mange af os er sociale medier det første, vi kigger på, når vi vågner om morgenen, og det sidste, vi tjekker, inden vi lægger os til at sove om aftenen. Derfor er det også svært at komme udenom sociale medier, når vi taler om rekruttering af medarbejdere.

Ifølge Konsulenthuset ballisagers årlige rekrutteringsanalyse bruger 59 % af respondenterne LinkedIn til at reklamere for stillinger. Dermed er LinkedIn den næstmest benyttede rekrutteringskanal i Danmark. Og det giver god mening. LinkedIn har nemlig ca. 900 millioner brugere på verdensplan og næsten 3 millioner alene her i landet. Samtidig er LinkedIn kendt som det seriøse sociale medie for karriereinteresserede kandidater og erhvervsfolk.

Så på papiret er LinkedIn det oplagte sted til at udføre rekruttering på sociale medier. Desværre skal der mere til end blot at dele sine stillingsopslag på LinkedIn for at få opmærksomhed. Men hvad? Det undersøger jeg i denne artikel.

Troværdig rekruttering på sociale medier

Vil du styrke din rekruttering på sociale medier, er det først og fremmest vigtigt at kigge på, hvad vi bruger sociale medier til. Underholdning er et oplagt svar. Et andet er at holde kontakt med familie, venner og kollegaer. Men også jobsøgning og professionelt netværk er et af de udbredte formål.

Mange arbejdspladser har efterhånden fået øjnene op for, hvordan rekruttering på sociale medier kan foregå. De arbejder nok især med employee advocacy, som handler om at stille medarbejderne forrest, så det er medarbejderne, der advokerer for arbejdspladsen snarere end arbejdspladsen selv. Ræsonnementet er, at vi har det med at stole mere på mennesker (især dem, vi kender) end på arbejdspladsens officielle profil.

Med det større fokus på de sociale mediers rolle i rekrutteringsprocessen er det helt nødvendigt at producere indhold, der kan skille sig ud i mængden og få opmærksomhed. Det drejer sig ikke om at lave misvisende opslag eller videoer, der nok fastholder interessen, men som er utroværdige og misvisende. Nej, det er afgørende at tegne et retvisende og troværdigt billede af, hvordan arbejdspladsen ser ud – på en måde, der afspejler værdier, strategi, mennesker og fortællingen om arbejdspladsen.

Denne troværdighed er særligt vigtig i rekrutteringsprocessen, hvor oplevelsen hos kandidaten nemt kan blive en brudt psykologisk kontrakt, hvis der er blevet smurt for tykt på i markedsføringen. Altså hvor ord og virkelighed ikke stemmer overens.

Samtidig er det godt at huske på, at deling af jobopslag på sociale medier ikke kan stå alene. De skal gerne være del af en større kommunikationsstrategi med en plan for, hvilket indhold der bliver delt på sociale medier – af hvem og hvornår.

Video giver mest engagement på sociale medier

Et element i den strategi for brugen af sociale medier bør være video. Video er et af de steder, der for alvor rykker på de sociale medier i de her år, og video er statistisk set noget af det indhold, der giver mest engagement på sociale medier.

Hvordan kan det være? Jo, sociale medier fanger og fastholder opmærksomheden. Vi bruger jo sociale medier forholdsvist overfladisk, og er et opslag ikke fængende lige fra første sekund, er vi videre. Og her fungerer video glimrende, fordi indholdet trækker os ind og holder os fast.

Korte, klare videoer med JobSpots

Mange har nok den erfaring, at video er både dyrt og tidskrævende. Men sådan behøver det ikke at være. Hos Garuda har vi udviklet en nem og nytænkende måde at udnytte videoers muligheder og potentiale på i rekrutteringsprocessen. Løsningen hedder Garuda JobSpots. Her kan du oprette korte og klare videoer, som spidsformulerer dine jobopslag og kommunikerer direkte til drømmekandidaterne.

De helt korte videoer varer kun 30-45 sekunder, og både længde og format gør, at de er skabt til at generere opmærksomhed. Bogstaveligt talt.

Målet er selvfølgelig at få flere ansøgere – men i endnu højere grad at få fat i de rigtige ansøgere. For kvalitet bør stå højere end kvantitet, når vi taler om rekruttering. Derfor kan tal for engagement og visninger sagtens være interessante, men det virkelig spændende er, når en styrket rekrutteringsproces kan være med til at løfte fastholdelse, motivation og engagement. Og det er faktorer, som bunder i kvalitet, troværdighed og match mellem kandidat og stilling snarere end det samlede antal kandidater.

Derfor mener vi også, at det, som især er spændende ved JobSpots, er videoernes potentiale for at få fat i de helt rette kandidater.