Nyeste indlæg

FokusProfilen og dit forretningsmæssige tankesæt

Ifølge Torsten Ringberg, Pernille Rydén og Per Østergaard fra CBS opererer vi som medarbejdere, ledere og virksomheder – lidt forsimplet – inden for fire tankesæt. Tankesættene kendetegner vores adfærd, og vi står derfor stærkere, når vi opnår indsigt i vores...

Læs mere

Hvilket tankesæt styrer dit forretningsmæssige fokus?

Vi træffer beslutninger på baggrund af et fast tankesæt eller -mønster, som er drevet mere af vaner, følelser og erfaringer end af rationalitet. Det skriver Gary Yukl, professor i ledelse på University at Albany, i sin bog ”Leadership in Organizations”....

Læs mere

Hvad er forandringskommunikation?

Helle Petersen, ph.d. og kommunikationsforsker, definerer forandringskommunikation som den interne kommunikation, der udføres, når man som virksomhed lancerer og implementerer organisationsændringer eller nye måder at arbejde, samarbejde eller positionere sig på. For at lykkes med at lancere og implementere forandringer...

Læs mere

Forandringskommunikation og FokusProfilen

I forandringsprocesser er det HR-konsulentens opgave at understøtte mellemlederne. Mellemlederne er nemlig blandt de vigtigste forandringsagenter i organisationen. Altså dem, der bærer forandringen igennem. Det er således mellemledernes ansvar at forstå budskaberne fra ledelsen, forholde sig til, hvilke konsekvenser de...

Læs mere

Syv trin: Planen for din forandringskommunikation

Forandringer fører ofte til forundring. Dels hos medarbejderne, der ikke forstår, hvorfor forandringerne er nødvendige. Dels hos ledelsen, der ikke forstår medarbejdernes modstand. Ofte bunder forundringen i mangelfuld eller uhensigtsmæssig kommunikation. Ledelsen kommunikerer måske ud fra en top-down-tilgang med udgangspunkt...

Læs mere

Framing ændrer adfærd, når lederen præsenterer den nye strategi

Selvom der indgår mange elementer, når ledere implementerer strategier, er kommunikationen af strategiens indhold til medarbejderne et af de vigtige. Strategiens succes hænger nemlig sammen med, i hvor høj grad medarbejderne tager strategiens indhold til sig. Derfor har jeg skrevet...

Læs mere
Anbefalet af Dansk HR